این رویداد شامل آیین رونمایی از کتاب مسابقات معماری ایران، نشست‌های تخصصی و نمایشگاهی مشتمل بر 77 اثر برگزیده از مسابقات معماری و شهرسازی بود.

دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی در سال 1394 به پیشنهاد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و موافقت وزیر راه و شهرسازی به استناد آیین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی مصوب 1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و مستقر گردید. پس از گذشت قریب به 3 سال نظارت و پایش مسابقات در سطح کشور، نخستین دوسالانه مسابقات معماری و شهرسازی توسط این نهاد با حمایت قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران و پردیس‌ هنر‌های زیبای دانشگاه تهران طراحی گردید و در تاریخ 22/07/1397 و 23/07/1397 در پردیس دانشگاه تهران (سالن شهید آوینی) متشکل از نشست های تخصصی، رونمایی کتاب و نمایشگاه آثار منتخب مسابقاتی که در سال های اخیر در دبیرخانه دائمی ثبت و اعلام اعتبار گردیدند، برگزارگردید. 

از جمله برنامه‌های این رویداد می‌توان به بیست گفتار تخصصی در قالب 5 نشست با موضوعات زیر اشاره نموده:

«رسانه‌ها و مسابقات معماری»، «اخلاق حرفه‌ای و مسابقات معماری»، «تجربه مسابقات معماری در ایران»، «حقوق مالکیت فکری و اصالت اثر» و «مسابقات معماری در جهان»

در خلال نشست‌های تخصصی که با مشارکت حاضرین جلسه به پرسش‌وپاسخ و تبادل آرا انجامید، مواردی از قبیل کاستی‌ها در آئین‌نامه فعلی دبیرخانه مسابقات معماری و شهرسازی، تبیین ارکان مسابقات و نقش و حدود هر یک، مباحث حقوقی پیرامون مالکیت آثار رسیده و نحوه انتفاع هر کدام از ارکان مسابقه بررسی شد. همچنین نقش رسانه‌ها در شفاف‌سازی روند و سازوکار مسابقات، تعدیل خواسته‌ها و انتظارات هرکدام از طرفین و کمک به انتشار و توسعه نتایج مسابقات مطرح شد و در آخر نیز تجربیات مسابقات در کشور‌های مختلف و سازوکارهای دریافت آثار و داوری و ممیزی در آنها ارائه شد.

در روز پایانی از کتاب مسابقات معماری ایران نیز رونمایی شد که علاوه بر بازتاب آثار منتخب معماری کشور، شامل مواردی در حوزه آئین‌نامه مسابقات و پیشنهادات و توصیه‌ها می‌باشد.

رویداد اختتامیه نیز با سخنان، دکتر حامد مظاهریان، رئیس دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی کشور و ارائه گزارش عملکرد توسط مهندس علی خدادادی، دبیر دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی کشور آغاز گردید و در نهایت با تقدیر و قدردانی از دست اندرکاران تهیه کتاب، اعضای دبیرخانه دائمی و مدیران و کارفرمایان برتر خاتمه پذیرفت.

 دبیرخانه دائمی در برگزاری این رویداد از حمایت مادی نشر توسعه ایران و شرکت کناف برخوردار گردید و همچنین حمایت علمی و معنوی این رویداد نیز بر عهده پردیس هنر‌های زیبای دانشگاه تهران و قطب علمی فناوری معماری بوده است.