چرا کارگاه آرک‌اینوا؟

آیا من هم می‌توانم طراحی خلاق باشم و از رسیدن به طرحی دلخواه لذت ببرم؟ سوالی که بارها در فرآیند طراحی به آن برخورده‌ایم! مطالعات را انجام داده‌ایم؛ برنامه‌ی فیزیکی مشخص شده و شناختی از بستر طرح بدست آورده‌ایم؛ مقدمات آماده است؛ اما چطور به طرحی خلاقانه برسیم که هم فرمی جذاب داشته باشد و هم به‌خوبی پاسخگوی عملکردها باشد؟

در این کارگاه همان‌طور که از نام آن بر می‌آید (Architecture+Innovation)، برآنیم تا به صورت عملی به موضوع خلاقیت در طراحی بپردازیم؛ اینکه آیا روند مشخصی برای رسیدن به طرحی خلاقانه وجود دارد؟ ما باور داریم که همه می‌توانند خلاق باشند.

بر چه اساس؟

پایه‌ و اساس این کارگاه بهره‌گیری از روش تفکر طراحی (Design Thinking) است. تفکر طراحی که به عنوان روشی برای حل مسئله به صورت خلاقانه و نوآورانه در جهان امروز شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر توسط مدرسه طراحی دانشگاه استنفورد (d.school of Stanford) توسعه داده شده است. در این شیوه، طراح با یادگیری و تمرین مهارت‌های چندگانه، در مرحله‌ی اول، به شناخت دقیق خواست‌ها و نیازهای کارفرما و کاربر می‌پردازد. شناختی که بیش از نیازهای ظاهری و خواست اولیه‌ی کارفرما، بر پایه‌ی احساسات، تفکرات درونی و نیازهای واقعی او شکل می‌گیرد. در مرحله‌ی بعد او با تعیین انگیزه‌ها، به ایده‌پردازی و ارائه‌ی راه حل‌های ممکن برای حل مسئله مبادرت می‌ورزد. در این بخش به طور طبیعی راه‌حل‌های چندگانه‌ای در قالب طرح‌های متفاوت بدست می‌آید. برای مقایسه‌ی این طرح‌ها، امکان سنجش آن‌ها در مقیاس نمونه‌ی کوچک‌تر و در حد امکان واقعی، برای مرحله‌ی بعد در نظرگرفته شده‌است. به کمک این روش، می‌توان آزمایشی نزدیک به واقعیت از نمونه‌ها صورت داد و آن‌ها را با معیار بهتری مقایسه نمود؛ همه برای باور رها ساختن انرژی خلاقانه.

با چه روشی؟

این کارگاه بر مبنای روش تفکر طراحی و به صورت عملی برگزار می‌شود. تمرین‌ها با هدف انجام مراحل ذکر شده در فرآیند تفکر طراحی به صورت گروهی انجام می‌‌‌شوند. روند شناخت نیازها، ایده‌پردازی و رسیدن به طرح، از طریق طراحی و ساخت نمونه‌ی مدل‌ها صورت می‌گیرد. موضوعات به‌گونه‌ای طراحی شده که شرکت‌کنندگان، باموضوعات مطرح در زندگی روزمره مواجه می‌شوند و به حل این مسائل از روش مذکور می‌پردازند.

کی و کجا؟

محل برگزاری کارگاه سالن نگارخانه پردیس هنرهای زیبا در دانشگاه تهران است. زمان آن دو روز، پنجشنبه سوم و دهم اسفندماه سال 96 بوده و ساعت برگزاری آن از 9 صبح تا 13 بعد از ظهر است.

ثبت نام در : https://evand.com/events/archinnova