قِروه؛ روستایی به قدمت تاریخ

روستای شبه صخره‏ای قروه از روستاهای تاریخی ایران با قدمتی یک هزار ساله است. این روستا به لحاظ دارا بودن بافت تاریخی در زمرة جاذبههای گردشگری و میراث فرهنگی این ناحیه به شمار می‏رود. بر اساس آخرین تقسیمات اداری و سیاسی، روستای قروه جزو دهستان حومه و به مرکزیت روستای شریف‏آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر می‏باشد که در فاصله 16 کیلومتری جنوب شرقی شهر ابهر و در حاشیه جاده ترانزیت زنجان قزوین قرار داشته.

اطلاعات معتبر تاریخی در زمینه پیشینه روستای قروه بسیار محدود می‏باشد به گونه‏ای که در بررسی به عمل آمده از متون تاریخی موجود، جز در چند مورد نامی از قروه برده نشده است و اشارات به صورت کلی و مبهم می‏باشد. ولی از آنجایی که این روستا در کنار ابهر رود به عنوان یکی از عوامل مهم پیدایش آبادی‏های منطقه واقع شده و از سوی دیگر در نزدیکی شهر ابهر، مهمترین تمرکز زیستی در حوزه مورد مطالعه قرار دارد؛ می‏توان نتیجه گرفت که روستای مورد نظر از تحولات مهم تاریخی نواحی یاد شده بی بهره نبوده و به احتمال زیاد تحت تاثیر آن بوده است. بر همین اساس پیشینه روستای قروه را می‏توان در ارتباط با تاریخ شهرستان، به ویژه شهر ابهر دانست. منطقه ابهر و مناطق اطراف "ابهر رود" که به زبان محلی "ابهر چای" نامیده می‏شود، با توجه به آب فراوان و دشت مناسب و حاصلخیز و هوای معتدل، باید قبل از ورود آریایی‏ها نیز مسکونی بوده باشد و به استناد آنچه که در مناطق همجوار ابهر، مانند "عمارلو" در شمال و "سیلک" در جنوب شرقی پیدا شده، به نظر می‏رسد سابقه تمدن در ناحیه ابهر رود به هزاره اول پیش از میلاد برسد. در دوره هخامنشینان و اشکانیان جاده  مهم تجاری شرق و غرب امپراطوری (راه ابریشم) که از منطقه ابهر رود می‏گذشت به ابهر اهمیت تجاری و ارتباطی داده بود.

وجود آثار تاریخی واجد ارزش از جمله امامزاده عبدالخیر بن موسی بن جعفر، مسجد جامع و پل ورودی روستا که منقش به نقش فروهر می‏باشد و معماری صخرهای، مسجد جامع قروه و آبشار و آسیاب سنگی-آبی همگی دال بر وجود پیشینه تاریخی و قدمت زیاد منطقه در دوران خاص تاریخی است. این روستا طی قرون 4 تا 8 هجری قمری (در دوران حکومت کنگریان، سلجوقیان و ایلخانیان) از شکوفایی اقتصادی فرهنگی و هنری برخوردار بوده است. مسجد جامع قروه یکی از آثار به جا مانده دوره سلجوقی در قرن 5 هجری قمری است. مردم روستای قروه به زبان آذری سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

تدوین طرح مقدماتی حفاظت روستا از طریق تشکیل کارگاه‏های تخصصی و عمومی:

تهیه طرح حفاظت و توسعه پیشنهادی روستای قِروه از طریق برگزاری دو رویداد و کارگاه هم‏اندیشی در مهر ماه سال 1402؛ که بخش اول در روزهای 8 و 9 مهر در بستر فضای مجازی و در قالب شش سخنرانی خواهد بود که به توضیح و تشریح مفهوم روستا، آشنایی با چالش‏ها و معضلات روستا از نگاه کارشناسان این حوزه و مواردی از این دست اختصاص خواهد داشت؛ و رویداد دوم در قالب کارگاه‏های بازدید و مطالعات میدانی با هدف برنامه‏ریزی و طراحی به تدوین ایده‏های مقدماتی و اولیه طرح حفاظت و توسعه محدوده تاریخی روستا می‏پردازد. در کارگاه دوم شرکت‏کنندگان، در قالب ده کارگروه به مطالعه، ایده‏پردازی و سناریوسازی برای طرح حفاظت روستا می‏پردازند که بر مبنای برنامه‏ریزی مشارکتی و توسعه گردشگری روستا خواهد بود.

 

برنامه نشست‌های کارگاه سه روز با روستای قِروه

سخنران

عنوان نشست

روز و تاریخ

ساعت

دانشگاه

دکتر غزال راهب

تاملی در مفهوم روستا، الگوی سکونت و گونه‏های مسکن روستایی

شنبه 8 مهر 1402

17-18

مرکز تحقیقات راه

دکتر الهام اندرودی

فناوری پیشرفته مکان‏محور در حفاظت میراث روستایی

شنبه 8 مهر 1402

18:30-19:30

تهران

دکتر امیرمحمد معززی‏مهر‏طهران

گردشگری خلاق در عرصه‏های میراثی؛ چیستی و چگونگی

شنبه 8 مهر 1402

20-21

امام خمینی (ره)

دکتر پیروز حناچی

تجارب بهسازی بافت‏های با ارزش روستایی

یکشنبه 9 مهر 1402

17-18

تهران

دکتر سعید خاقانی

مطالعات فرهنگی فضا

یکشنبه 9 مهر 1402

18:30-19:30

تهران

دکتر زهیر متکی

روستا، سانحه و تاب‏آوری

یکشنبه 9 مهر 1402

20-21

شهید بهشتی

 

 

 

برنامه روزانه کارگاه سه روز با روستای قِروه

روز

ساعت

شرح برنامه

روز نخست

سه‏‌شنبه

مورخ 1402/07/11

11-13

مراسم افتتاحیه

13-14

صرف ناهار و استراحت

14-15

بازدید میدانی گروه پژوهشگران از روستای قِروه

15-18

آغاز فعالیت میدانی کارگروه‏ها

18-19

جلسه داخلی هرکارگروه جهت جمع بندی فعالیت‌های روز نخست

18-20

نشست مشترک کارگروه‏ها جهت جمع‏بندی و ارائه مباحث روز اول

20-21

صرف شام و استراحت

روز دوم

چهارشنبه

مورخ 1402/07/12

07:30-08:30

صرف صبحانه

08:30-13

کار میدانی و مطالعات پژوهشی گروه‏های ده‏گانه در روز دوم

13-14

ناهار و استراحت

14-17

ادامه کار میدانی و مطالعات پژوهشی گروه‏های ده‏گانه در روز دوم

17-18

جلسه داخلی هرکارگروه جهت جمع بندی مباحث روز دوم

18-20

نشست  مشترک کارگروه‏ها جهت جمع‏بندی و ارائه مباحث روز دوم

20-21

صرف شام و استراحت

روز سوم

پنجشنبه

مورخ 1402/07/13

07:30-08:30

صرف صبحانه

08:30-11

ادامه کار میدانی و مطالعات پژوهشی گروه‏های ده‏گانه در روز سوم

11-13

اختتامیه کارگاه

 
 

توضیحات ضروری:

  • حضور کلیه اعضا در محل روستا طی روزهای تعیین شده برای رویداد الزامی است.
  • کلیه اعضا به صورت گروهی به شرح فعالیت‏های مندرج در کارگروه‏های خود خواهند پرداخت.
  • برداشت‏ها و مستندنگاری‏ها در طی روزهای استقرار در روستا، ترسیم خواهند شد. لذا تمام اعضا متناسب با شرح فعالیت‏های کارگروه خود لازم است نسبت به همراه داشتن لپ‏تاپ، تخته شاسی و دیگر لوازم مورد نیاز جهت ترسیم، احساس تعهد نمایند.
  • کلیه کارگروه‏ها به نتایج مطالعات دیگر گروه‏ها دسترسی خواهند داشت و در پایان هر روز، در نشست‏های ارائه نتایج مطالعات روزانه، نسبت به ارائه توضیحات لازم و به اشتراک گذاشتن یافته‏ها اقدام خواهند کرد.
  • رعایت زمان‏بندی برنامه اعلام شده، از سوی تمام اعضا ضروری است.