به مناسبت روز ملی معمار، نخستین کنفرانس سالیانه معماری معاصر ایران با موضوع "از تعریف تا تحریف در مبانی نظری" برگزار می‌گردد. این کنفرانس از پنجم الی هفتم اردیبهشت ماه در دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

 
معماری معاصر ایران علیرغم تلاش تمام دست اندرکاران آن، برخورداری از جامعه‌ای دلسوز، مؤلفین توانمند و رسانه‌های معتبر، هنوز یک آوردگاه بزرگ برای طرح مسائل کلان و ملی خود ندارد. آوردگاهی که در آن طی چند روز بتوان متمرکز بر موضوعی خاص بحث کرد و به نکوداشت بزرگان آن همت گمارد. هدف از این رویداد، ساخت چنین بستری است.
موضوع نخستین کنفرانس پرسشی پیش روی مخاطبان محترم گذاشته که در نهان آن، نقدی به خود نیز دارد. مبانی نظری به عنوان مهمترین تفاوت معماری با ساختمان سازی، از چه ارزشی برخوردار است و چرا برخی مواقع تعریف مبانی، به تحریف واقعیات آثار میل می‌کند. سخنرانان ارزشمند کنفرانس با عطف به تجارب غنی خود به این پرسش پاسخ خواهند داد و به ارایه راهکارهایی برای جوانان خواهند رسید.
 
برنامه کنفرانس:
 
روز نخست : پنجم اردیبهشت
سخنرانی و نکوداشت هرداد ایروانیان از شیراز
و سخنرانی
حامد مظاهریان
بیژن شافعی
حمیدرضا رحمانی
حسان مالکی
ژیلا نوروزی
 
روز دوم: ششم اردیبهشت
سخنرانی و نکوداشت محمدرضا قانعی از اصفهان
و سخنرانی
وحید قبادیان
علیرضا مشهدی میرزا
رها اشرفی
مهدی علیرضایی
هروز منصوری
 
روز سوم: هفتم اردیبهشت
سخنرانی و نکوداشت فیروز فیروز از تهران
و سخنرانی
کورش فتحی
مسعود حاتمی
علی حقیقی
مرجان فرضیان
یاسر ملک زادگان
 
 
برگزار کنندگان کنفرانس:
پایگاه خبری فضای نو
قطب علمی فناوری دانشگاه تهران
 
حامیان کنفرانس:
پولادسازه لاهیج
دیوار سبز تیاب
 مبلمان دکوما
 رویا سرفیس سنتر
 رنگ جوتن
پژی
موسسه معماری پایدار
 
حضور برای علاقمندان آزاد و بدون نیاز به ثبت نام است. تردد به دانشگاه برای مهمانان فقط از درب نگارخانه دانشگاه تهران واقع در خیابان قدس امکان پذیر است.